fredag 10. august 2012

Jeg hater deg!

Jeg hater deg!

Hat er en sterk følelse, kanskje den sterkeste vi har. Og det er det den er, en følelse. Vi sier «Jeg hater deg!» når noen har såret oss. «Jeg hater deg! Jeg skulle ønske du var død!» sier tenåringen til foreldrene. Og «Jeg hater skolen, læreren, jeg hater gym, jeg hater matte!» Vi hater bilister, vi hater syklister, vi hater fotgjengere.

Noen hater homofile. Noen går så langt at de påstår at Gud hater homofile. Noen går enda lengre og vil at homofile skal forsvinne fra denne jord. Det er forøvrig mange Gud hater, skal vi tro haterne.

Hat har mange ansikter. Noen er redd for det ukjente og fremmede. Redd flyktninger, rom-folk, muslimer, kristne, religion generelt, ateister. Noen er rasende på staten og hater den. Noen er redd for sine egne følelser og hater de eller det som framprovoserer dem. Og noen hater det meste.

Hat er en naturlig følelse, vi har et spekter av følelser, positive og negative, og hat er en av dem.. Og det ingenting i veien med å føle hat. Det er når hat gir seg uttrykk i handling vi er på ville veier.

Hevn. Vi hater noen og vi vil ha hevn for det de har gjort oss. Hevn for 9/11, hevn for 22/7, hevn for at vi har mistet noen. Hat kan føre til mishandling, drap, og endog krav om dødsstraff.
I USA sitte det en mann på death row,en mann som er psykisk utviklingshemmet, fordi man har behov for hevn. For at de pårørende og samfunnet skal få såkalt «closure».

Vi hater også land. Land som ikke har samme styresett som oss. Land som har andre kulturer, annet syn på kvinner, annet syn på livet. Land som kanskje er i ferd med å utvikle kjernefysiske våpen. Hat som er lik redsel – igjen.

Vi hater så mye at vi er villige til å drepe leger som foretar abort – i Guds navn, selvfølgelig. Vi hater så mye at vi er villige til å drepe mennesker med en annen tro enn oss. Vi hater så mye fordi ikke alle vil være som oss.

Hat er en sterk følelse, en helt grei følelse, Alle føler hat i en eller annen sammenheng. Det er greit.. Vi kan snakke om det, kjenne det, diskutere det. Men å handle på det, det skal vi aldri!


(03.08.2012 mbhisaksen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar